Kanelbullar på nyttigt vis

Smala kanelb(r)ullar
 
Du behöver
 
Deg:
ca 2msk fiberhusk
1dl kvarg/kesella
6 äggvitor
1,5tsk bakpulver
3msk stevia strö
ca 1dl kokosmjöl
 
Fyllning:
ca 150g urkärnade dadlar
ca 2 tsk kanel
 
Blötlägg dadlarna i varmt vatten. Vispa äggvitorna till ett vitt skum, tillsätt stevia, vispa lite till. Blanda i övriga ingredienser. Lägg degen på ett bakplåtspapper, lägg ytterliggare ett bakplåtspapper ovanpå. Kavla ut till en rektangel, lagom tjock(sväller inte så mycket i ugnen). Ta bort det översta bakplåtspappret. Häll av vattnet från dadlarna och mixa dom och kanelen till en någorlunda jämn smet. Bred ut på degen. Rulla ihop till en rulle och skär lagom stora bullar. Jag la mina i muffinsformar, men jag kommer till nästa gång skippa det och lägga direkt på bakplåtspappret. Grädda i mitten av ugnen på 200grader i ca 13-15minuter.
 
Bakläxa:
1. Pensla med ägg
2. Ha dom i ugnen 2-3min längre, alltså ca 15min.
3. Prova smaksätta fyllningen med lite vanilj
4. Skippa muffinsformarna
 
Kör hårt!
 



Kommentarer

Blev de bra? :)
Vilken temp hade du på ugnen?

Svar: Ja dom vart superbra och supergoda! 200grader i ugnen :)
Jennifer Nyman


Kom ihåg






Trackback