Rotmos

Dagens middag, rotmos och köttkorv!
 
 
En maträtt jag inte ätit på vääääldigt länge och som jag heller aldrig har tillagat själv utan endast ätit hos mamma och pappa. Men det vart riktigt jäkla gott alltså, mhmmm! Hade väl dock helst haft julkorv till, men de säljs inte ännu.
 
Detta behöver du: 
  • 1 stor kålrot
  • 2 morötter
  • 6 medelstora potatisar
  • 8 dl vatten med 2st grönsaksbuljongtärningar
  • salt
  • 5 vitpepparkorn och kryddpepparkorn
  • 1 - 1 1/2 msk smör eller margarin
  • salt
  • svartpeppar
 
Och såhär gjorde jag:
  1. Skala kålrot, morot och potatis och skär i bitar.
  2. Koka upp vatten med buljong, salt och pepparkorn. Lägg i kål- och morotsbitarna. Låt koka ca 20 minuter. Lägg i potatisbitarna och låt allting koka mjukt.
  3. Häll av spadet och mosa allting, jag använde elvisp. Späd med lite av kokspadet och lägg i en smörklick. Smaka av, jag öste i salt för att få fram mycket smak.
Smalig måltid!
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback